att vara kristen och feminist

något jag tänkt mycket på är; kan en vara kristen och feminist?
det är en patriarkal religion. när en läser om feminism får en veta att det finns något som kallas patriarkatet.
En struktur som innebär att män har mer makt än kvinnor.
Ser en lite "objektivt" på bibeln så ja visst är det män som bestämmer.
Förr har jag tänkt "ja men om det finns en Gud och han har bestämt att man och kvinna ska ha olika roller så är det bara så".
Men det har varit svårt att acceptera ändå.
Trots att jag logiskt vill det.
Kvinnan är horan. Hon står för det som är orent.
Men kvinnan är också bruden. Den klassiska hora/madonna bilden är tydlig.

Men när Jesus säger om äktenskapsbryterskan;
"Gå och synda inte mer"
Så finns det inget straff där. Det finns en uppmaning. En föreskrift.
Lagarna är på ett sätt neutrala.
Det skulle lika gärna kunnat vara tvärtom; "fågeln är smutsig ät nte den"
Men Gud har särskilt vissa beteenden för att kunna särskilja (=helga) ett folk till sig själv.
Det som skiljer människor från Gud är synden. När vi bryter lagen.
Men varför? För att vi skäms.
Skammen är en otroligt grundläggande känsla som jag tror dagens människor är grymt trötta på.
Jag vet att jag är trött på den.
Varför ska jag känna skam?
Skammen skiljer oss också från Gud.
Gud straffar oss inte, men vi dömer oss själva.
Djävulen använder sig av det för att skilja oss från Gud.
Men Jesus straffar oss inte.


Kommentarer

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort