självinsikt

- Jag behöver inte äta frukost
- Jag behöver inte äta lunch
- Jag föredrar att äta runt 5-tiden
- Om jag börjar äta sötsaker vill jag inte sluta förrän jag mår illa.
- Jag tycker om frukt väldigt mycket
- Jag får ner alla sorters grönsaker

Jag har nog inte riktigt förstått innan att alla tips man får om hur man ska äta
är givna utifrån andras erfarenheter.
Låtomoss gå genom tre av de vanligaste.

"Drick inte lightläsk"
Man motiverar rådet genom att säga att;
- innehållet är tvivelaktigt
- man blir sötsugen.
Men:
- det hindrar mig från att köpa en hamburgare (också tvivelaktigt innehåll).
- och jag blir inte sötsugen av det.

"Ät flera små mål, istället för några stora"
Man motiverar med att;
- det hindrar att man blir sötsugen
- det gör att man får i sig mindre kalorier
Men:
- det gör att jag konstant tänker på mat; När får jag äta? Vad ska jag äta? Inte så hälsosamt.
- jag är en person som äter mycket när jag väl äter. Jag blir inte nöjd på två ostbitar och därför blir mitt kaloriintag bara större av att äta oftare.

"Ät frukost"
Man motiverar med att
- studier visar att dessa människor har lägre BMI
- det kickar igång förbränningen
Men:
- om jag inte äter frukost vill jag inte heller ha lunch. Totalt sätt sänker jag min kalorimängd, så den lilla skillnaden som sker av att jag får lägre fettförbränning spelar ingen roll.


Antar att detta är det som kallas att bli vuxen. Man lär sig hur man fungerar och ändrar på småsaker för att må bättre. Lyssna inte på andra. Lyssna bara på mig när jag säger: Lyssna på dig.

Kommentarer

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort