del 2 - Lars

Vi var varandras motsatser.
Han satt där likgiltigt med smutsgrå hörlurar och mer jeansgrå byxor.
Fingrade på sin musikspelare.
Jag var däremot överengagerad och totalt närvarande.
Självklart skulle teatern handla om invandrare vs. svenskar.
Från "Ö till A" bestämde jag att den skulle heta.
Den skulle handla om en stackars svenne som tvingats flytta från Örgryte
och börja på en skola i Angered. Självklart fick svennen rollen som svenne.
Detta var tiden innan jag fått tillfälle att reflektera över begreppet klass,
men sociala olikheter var spännande och aldrig långt ifrån mina tankar. 
Jag, den mörkaste i dramagruppen med min guldbrunbleka hy, skulle spela svennens mamma.
Helt vanligt.
Han blev min son "Lars".
Även i klassrummet.
"Kalla honom Lars" sa jag till mina klassisar när han senare bytte ut sin egen klass mot vår.
(Det smeknamnet fastnade dock inte lika väl som "fittjulle" kom att göra år senare...)
När allt skulle spelas upp hade jag en blond lockig peruk, tjockt med färgstarkt läppstift
och kände mig ganska het.
Det visade sig att även han tyckt det men det blev inga kyssar bakom scen.
Inga kyssar alls. Inte än.



Kommentarer

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort